Άρθρα

Τοποθέτηση Νίκου Τσαμπαρλή για τη Μαρίνα Αλίμου στο Δημοτικό Συμβούλιο την Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου 2013

Η Μαρίνα Αλίμου είναι η μεγαλύτερη Μαρίνα στην Ελλάδα με χερσαίο χώρο 171 στρεμμάτων , θαλάσσιο χώρο 250 στρεμμάτων, 1.170 μέτρα λιμενοβραχίονες και διαθέτει 1000 μόνιμες θέσεις σκαφών, εκ των οποίων 50 για θαλαμηγούς άνω των 25 μέτρων.

 

 

 

 


Με το γενικό προγραμματικό σχέδιο και τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Σ.Μ.Π.Ε.) της Μαρίνας Αλίμου το ΤΑΙΠΕΔ ξεκινά μία διαδικασία που στόχο έχει την εκχώρηση της εκμετάλλευσης της Μαρίνας σε ιδιώτες με αντάλλαγμα την επένδυση σε έργα ανάπλασης, ανάδειξης και αξιοποίησης της.

Στη διαδικασία αυτή ο Δήμος πρέπει να έχει και θα έχει πρωταγωνιστικό  ρόλο για πολλούς λόγους .

-         Το Θαλάσσιο μέτωπο από το ΕΔΕΜ μέχρι τα όρια του αεροδρομίου είναι 2,50 χλμ. Εκ των οποίων το 1 χλμ καταλαμβάνεται από τη Μαρίνα

-         Η μέχρι σήμερα λειτουργία και εν γένει εικόνα της Μαρίνας είναι αρνητική και αποτρέπει – αποκλείει τους Δημότες από την χρήση ενός χώρου σημαντικού για την αναψυχή και ξεκούραση τους.

-         Στο χώρο της Μαρίνας περιλαμβάνεται και έκταση 14,5 στρεμμάτων παραχωρημένη στο Δήμο για Αθλητικές εγκαταστάσεις όπου πρόσφατα το 2004 εγκαινιάστηκε το υπερσύγχρονο κολυμβητήριο και το αναψυκτήριό του .

-         Στο χώρο της Μαρίνας προϋπήρχε και εξακολουθεί να δραστηριοποιείται ο ΝΟΚ

Η πρώτη ανάγνωση της μελέτης μας οδήγησε στην ανάγκη να συζητήσουμε και να συνεργαστούμε με τους φορείς του Δήμου και για τον λόγο αυτό τους καλέσαμε σε διαβούλευση την Τρίτη 10 Δεκεμβρίου 2013. Προσκαλέσαμε και συμμετείχε ο Δήμαρχος Παλαιού Φαλήρου Διονύσης Χατζηδάκης, ο οποίος εκτός από Δήμαρχος του όμορου προς την Μαρίνα Δήμου, έχει την εμπειρία από την αξιοποίηση και λειτουργία την Μαρίνας του Φαλήρου.

Η συζήτηση ήταν εποικοδομητική, τα συμπεράσματά της σημαντικά και τα έχουμε ενσωματώσει  στις προτάσεις μας.

Δυστυχώς η χρονική συγκυρία δεν είναι ιδανική λόγω της έναρξης της προεκλογικής περιόδου. Είναι χρέος μας να κρατηθούμε μακριά από μικροπολιτικές σκοπιμότητες, εντυπωσιασμούς  και υπερβολές. Αυτό  αποτελεί πάγια θέση μας, υπογραμμίστηκε από όλους τους φορείς και διαπιστώνω ότι μέχρι τώρα είναι και κοινός τόπος όλων των Δημοτικών παρατάξεων .

Επί της ουσίας της πρότασης έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής:

  1. 1.   ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ

Σήμερα σε μέρες αιχμής οι επισκέπτες της Μαρίνας ανέρχονται  στους 7,000 ημερησίως και αναμένεται να εκτοξευθεί προς τα πάνω μετά την ανάπλαση. Είναι δεδομένο ότι η σημερινή είσοδος και έξοδος είναι προβληματική. Ο τροχιόδρομος δεν επιτρέπει την δημιουργία λωρίδων επιτάχυνσης και επιβράδυνσης στην Ποσειδώνος και οι χρόνοι των κινήσεων στα φανάρια είναι ανεπαρκείς. Από την άλλη Η Λεωφόρος Ποσειδώνος είναι σε κατάσταση κυκλοφοριακού εμφράγματος  και δε θα μπορέσει να ανταποκριθεί στους επιπλέον κυκλοφοριακούς φόρτους που θα προκαλέσει η λειτουργία της Μαρίνας .

 Η προσέγγιση της μελέτης που αναφέρει ότι «Εκτιμάται ότι, ο επιπρόσθετος κυκλοφοριακός φόρτος λόγω της ανάπτυξης της Μαρίνας δεν θα δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα. Αναμένεται μία αύξηση της τάξης του 20%. Πέραν της αύξησης του τυπικού κυκλοφοριακού φόρτου, η επιβάρυνση τις περιόδους αιχμής θα είναι σχετικά μικρή.» και «Επίσης, σε περίπτωση που μετά από τη λειτουργία της Μαρίνας με τη νέα διαμόρφωση προκύψουν κρίσιμα κυκλοφοριακά μεγέθη, υπάρχει η δυνατότητα επαναπρογραμματισμού της φωτεινής σηματοδότησης στις δύο Εισόδους της Μαρίνας για την αύξηση του επιπέδου εξυπηρέτησής τους» μας βρίσκει ριζικά αντίθετους διότι τυχόν επαναπρογραμματισμός των φαναριών θα δημιουργήσει ανυπέρβλητα κυκλοφοριακά προβλήματα στην Ποσειδώνος, προβλήματα που θα επεκταθούν στον ιστό της πόλης .

 ΧΩΡΟΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ

Εξίσου σημαντικό.

Όπως γνωρίζετε πριν του Ολυμπιακούς Αγώνες είχε δημοπρατηθεί ο ανισόπεδος κόμβος την Λ. Αμφιθέας μαζί με αυτόν της Λ. Καλαμακίου και Λ. Αλίμου με του 2 πρώτους να μην κατασκευάζονται. Είναι βέβαιο ότι η Λ. Ποσειδώνος ως έχει σήμερα δεν μπορεί να ανταποκριθεί πλέον και πολύ πιθανόν οι δύο αυτοί κόμβοι ή η υπογειοποίηση ή ο συνδυασμός και των δύο να είναι η μόνη λύση. Πρέπει οπωσδήποτε και αυτός είναι όρος μη διαπραγματεύσιμος, η όποια επένδυση να μην εμποδίζει την μελλοντική κατασκευή του κόμβου παράμετρο που δεν αναφέρεται στη μελέτη. Γενικά το κυκλοφοριακό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα στο οποίο δεν βλέπει κανείς συγκεκριμένες λύσεις που να πείθουν.

  1. 2.   ΖΩΝΗ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ

Η Ζώνη συντήρησης μας προβληματίζει. Σίγουρα δεν θέλουμε τμήμα της Μαρίνας να γίνει Πέραμα. Είναι λογικό να υπάρχουν σύγχρονες και ασφαλείς για το περιβάλλον υποδομές για απλές εργασίες συντήρησης, αλλά από την άλλη δεν επιθυμούμε εργασίες επισκευής που απαιτούν βαρύ Μηχανολογικό εξοπλισμό. Μας ενδιαφέρει να δούμε τον τρόπο που εξασφαλίζεται ο διαχωρισμός των εργασιών καθώς και η διασφάλιση της μορφής και το πλαίσιο λειτουργίας της μονάδας που προτείνεται

  1. 3.   ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑ

Σε πολλά σημεία αναφέρεται η περίφραξη της Μαρίνας με πρόβλεψη εισόδων – εξόδων για τους επισκέπτες. Με τον τρόπο αυτό η σύνδεση με το Π.Φάληρο θα γίνεται μόνο μέσω της Μαρίνας. Θεωρούμε απαραίτητη τη δημιουργία εξωτερικού της περίφραξης πεζοδρόμου παράλληλα με τον ποδηλατόδρομο κάτι που θα αναβαθμίσει την εξωτερική όψη της Μαρίνας και κατ’ επέκταση την εικόνα του Δήμου μας.

  1. 4.   ΔΟΜΗΣΗ

Ο Σ.Δ. είναι χαμηλός και εξασφαλίζει επάρκεια ελεύθερων επιφανειών. Υπάρχει έντονος προβληματισμός με τα ύψη. Σαν γενική παρατήρηση και λόγω του ότι η έκταση της Μαρίνας  έχει μικρές κλίσεις ζητάμε η αφετηρία μέτρησης των υψών να μην είναι η (σήμερα άγνωστη) τελική διαμορφωμένη επιφάνεια αλλά το υψόμετρο του υφιστάμενου εσωτερικού δρόμου της Μαρίνας.

Στα διώροφα κτίρια θεωρούμε υπερβολικό των ύψος των 8,50μ + στέγη και προτείνουμε μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος 7,50 μ + 1,5μ στέγη.

  1. 5.   ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΥΣΙΜΩΝ

Η Δημιουργία μόνιμου σταθμού ανεφοδιασμού καυσίμων στην προβλήτα  μας δημιουργεί ανησυχία για ενδεχόμενους κινδύνους ρύπανσης και επιθυμούμε να μας δοθούν επιπλέον διευκρινήσεις.

  1. 6.   ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΑ

Στη σελίδα 159 ως ανταποδοτικά αναφέρονται η ενδεχόμενη μεταστέγαση του κολυμβητηρίου καθώς και αυτή του ΝΟΚ . ΑΥΤΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΑ.

Ανταποδοτικά είναι τα οφέλη που θα αποκομίσει η πόλη και ο Δημότης από μία επένδυση που ναι μεν βελτιώνει συνθήκες που άλλοι προκάλεσαν, ερήμην του Δήμου αφού ο Δήμος ουδέποτε ερωτήθηκε για την κατασκευή του.

Συζητάμε για μία έκταση 200 στρεμμάτων που θα έπρεπε εξ΄ αρχής να ανήκει στο Δήμο.

Εδώ πρέπει να είμαστε ξεκάθαροι. Χωρίς σοβαρά ανταποδοτικά ο Δήμος δε μπορεί να συναινέσει στο παραμικρό.

 

ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ

Α. Σήμερα στη Μαρίνα έχουμε 14 περίπου στρέμματα για αθλητικές εγκαταστάσεις. Άλλος τέτοιος χώρος δεν υπάρχει σήμερα στο Δήμο μας. Θεωρούμε επιβεβλημένη την παραχώρηση στο Δήμο αναγκαίας έκτασης για την δημιουργία Αθλητικού κέντρου παρακείμενα του σταθμού μεταφόρτωσης (τέρμα οδού Γερουλάνου), έτσι σε συνδυασμό με το υπάρχον γήπεδο ποδοσφαίρου να δημιουργηθεί ενας ενιαίος χώρος που θα περιλαμβάνει κλειστό Γυμναστήριο, γήπεδα και άλλες σχετικές εγκαταστάσεις.

Β. Ο Δήμος επένδυσε κατά προτεραιότητα στην ανέγερση του κολυμβητηρίου για να αξιοποιήσει παραχώρηση γης που είχε χρονικό όριο και άφησε σε δεύτερο χρόνο το οικόπεδο της οδού Ρώμα που ήταν παραχώρηση χωρίς χρονικό περιορισμό. Αποτέλεσμα ήταν η μεταφορά της εν λόγω έκτασης στην οδό Ρώμα, επιφανείας 5στρ., στο ΤΑΙΠΕΔ για πώληση. Θεωρούμε πράξη δικαίου την επιστροφή της έκτασης αυτής στον Δήμο Αλίμου, λαμβάνοντας υπόψη ότι ο Δήμος στερείται οποιασδήποτε άλλης ενιαίας οικοπεδικής έκτασης που θα καλύψει σημερινές αλλά και μελλοντικές ανάγκες του Δήμου.

Γ. Ο Δήμος παράλληλα πρέπει να έχει συγκεκριμένα οικονομικά οφέλη, έτσι ώστε να μπορεί να επενδύσει και στην αναβάθμιση περιοχών έξω από την ακτίνα επιρροής της Μαρίνας,  προκειμένου να υπάρξει ισορροπημένη ανάπτυξη και ανάδειξη όλων των περιοχών του Δήμου . Τα οφέλη αυτά θα μπορούσαν να είναι

- Ποσοστό επί των εισπράξεων η επί των κερδών με ταυτόχρονη μειοψηφική συμμετοχή στη διοίκηση της Μαρίνας

Δ. Με ικανοποίηση διαπιστώσαμε ότι η πρόταση για τη δημιουργία ενυδρείου που καταθέσαμε σαν παράταξη στην πρώτη συνάντηση μας με το ΤΑΙΠΕΔ έγινε αποδεκτή και συμπεριλαμβάνεται στο σχεδιασμό.

Εννοείται ότι πρόκειται για Δημοτικό Σύγχρονο Ενυδρείο το οποίο για να έχει θετικό οικονομικό αποτέλεσμα πρέπει να συνδυάζεται με μικρό εστιατόριο – αναψυκτήριο, Δημοτικό Μουσείο, κατάστημα πώλησης αναμνηστικών και λοιπών βοηθητικών χώρων την κυριότητα του οποίου θα έχει ο Δήμος .

Ε. ΝΟΚ

Ο Ιστορικός ΝΟΚ προϋπήρχε της Μαρίνας διαθέτει σήμερα εγκαταστάσεις εντός αυτής και έχει τη στήριξη του Δήμου. Εφόσον έχει ήδη συναινέσει με την πρόταση για την μετεγκατάσταση του στη Ζώνη 5 μας βρίσκει σύμφωνους και θα συνδράμουμε και εμείς για την υλοποίηση της σχετικής συμφωνίας .

ΣΤ. ΚΟΛΥΜΒΗΤΗΡΙΟ

Δεν νοείται μεταστέγαση του κολυμβητηρίου χωρίς την σύμφωνη γνώμη του Δήμου Αλίμου. Για εμάς και εφόσον είμαστε Δημοτική Αρχή μετά τις επόμενες Δημοτικές εκλογές σύμφωνη γνώμη του Δήμου Αλίμου σημαίνει θετική απόφαση της επιτροπής διαβούλευσης του Δήμου Αλίμου και μετά απόφαση αυξημένης πλειοψηφίας (2/3) από το Δημοτικό Συμβούλιο . Η πρόταση για ενδεχόμενη μεταφορά του στο χώρο του Δήμου δίπλα στη Μαρίνα μας βρίσκει αντίθετους.